Lappelykke

Enhver trenings- og kostholdsblogg med respekt for seg selv har en lappeoppskrift.  Min blogg er intet unntak.

Her er dagens enkle frokost, dette holder til 6 lapper (jeg spiser 4 fordi de er så mektige):

 

DSC_1217

  • 2 egg (som jeg glemte på bildet)
  • 30 gram mandelmel (fint)
  • 1 toppet ss med speltmel (ca 20 gram)
  • 1 toppet ts med bakepulver
  • 1-2 pakker med stevia (eller annen søtning)
  • Så mye kardemomme som du liker
  • Fiberhusk hvis røren blir for tynn (kan sløyfes)
  • Melk etter ønske. Bruke ca. 2-2.5 dl.

Jeg bruker å piske eggene først med det tørre (utenom bakepulver). Deretter sper jeg med væsken til jeg får en fin konsistens og smaker til med søtning, kardemomme og en klype salt. Har til slutt i bakepulveret og lar røren svelle i 10-15 minutter.

Den fjerde lappen ble en testlapp og spist mens jeg lagde de tre andre

Den fjerde lappen ble en testlapp og spist mens jeg lagde de tre andre

Steker lappene på middels varme i smør (jeg syns det gir best smak).

Servert her med syltetøy og creme fraiche.

Servert her med syltetøy og creme fraiche.

Disse blir luftige og saftige, ikke for tørre som jeg syns enkelte av lappeoppskriftene tendenserer til å bli. God på smak er de også. Kan også fint spises som påleggslapper. En favoritt er ost og skinke eller spekeskinke og rømme. Namnam!

God (og sprek) helg til dere som er innom!

 

 

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar