Troll i ord!

Pokker ta, nå som jeg anså meg som frisk igjen hva skjer da? Mandlene hovner opp, kroppen prikker og jeg får ikke sove. Er med andre ord på vei til å bli syk igjen. NEINEINEI!

Vel, ser ut som forrige ukes langvarig hodepine kom av d-vitaminmangel, ikke sykdom. En blodprøve hos legen avslørte at jeg hadde verdier på 38, og referanseområdet er 50 – 150. Det har nok blitt for lite fet fisk/tran i det siste. Med andre ord, her må jeg bli flinkere, samt ta ekstra d-vitamintilskudd. Dagens medisin skriver forøvrig følgende om nyere forskning på d-vitaminmangel:

Pasienter med lavt nivå av vitamin D rapporterer om tre ganger så hyppig hodepine, sammenlignet med personer med tilstrekkelig vitaminnivå.

Vel, da har jeg endelig fått et svar på hvorfor jeg har vært så slapp og hatt så mye vondt i hodet. Nå blir det spennende å se om økt d-vitamininntak, samt bruk av lysterapi, kan være en redning utover denne høsten.

Periodisk faste – likevel noe for meg?
En annen ting jeg tester ut for tiden er om periodisk faste (PF) likevel kan være noe for meg. Jeg har prøvd det før, men da spiste jeg høykarbo og slet veldig med sultfølelsen. Denne gangen spiser jeg moderat lavkarbo og tenker at det kanskje er verdt et nytt forsøk.

Artikkelen «Periodisk faste – oppskriften på drømmekroppen» på Fitnessbloggen.no, fremlegger følgende påstand:

Er du lei av å gå rundt sulten og fantasere om mat? Hva sier du til økt energi, bedre konsentrasjon og lavere fettprosent? Dette er noe av det du kan oppnå ved å spise etter periodisk faste-prinsipper.

Kort oppsummert så faster man i 14-16 timer (kun inntak av kaffe (liten melkeskvett er lov), vann, tyggis og BCAA som er lov), for så å spise for så å innta 2-4 måltider i løpet av 8 til 10 timer. Jeg må nok legge meg på 14-timersfasten og spise fire måltider, da for store måltider er døden for min mage.

Dette spisemønsteret er inspirert av Martin Berkhans, og hans «Leangains metode«. Trykk på link her om du vil ha en mer inngående guide.

Går det an å trene på tom mage da?
Å trene på fastende mage er det flere og flere som gjør, og på fitnessbloggen (åkei, de er min store referanse i farta), så sies det følgende:

  • Styrketrening på tom mage fører ikke til muskeltap om det gjøres sammen med riktig inntak av kosttilskudd, og du vil sannsynligvis yte vel så bra som ved annen trening.
  • Alltid innta 10g BCAA rett før fastet styrketrening. Dette stimulerer proteinsyntesen og reduserer proteinnedbrytingen.
  • Spis dagens første måltid direkte påfølgende treningsøkten. Om dette ikke er et alternativ, innta 10g BCAA rett etter og fortsett med samme dosering annenhver time frem til første måltid.

Med andre ord må jeg skaffe med BCAA fortere enn svint, men har hørt dette smaker så svett gymsokk. Noen som vet om et BCAA-pulver som faktisk går an å true i seg?

Forøvrig er jeg ikke overbevist om at dette er noe for meg, men det er en enkel måte å holde kaloriene nede på, samt flytte fokuset bort fra mat. Jeg gir det en uke eller to og gjør opp status. Noen av dere lesere som lever etter PF-prinsippene?

    • SpisElskLEv
    • 29. november 2011

    Jeg gjør det, men uten at det egentlig var planlagt eller noe sånt… Jeg glemte rett og slett frokosten en periode, og spiste første måltid som lunsj på jobben 11.30. Og siden jeg pleier å spise kveldsmat etter trening rundt 19.00-20.00 så ble det bare sånn. Funker helt fint for meg! Litt vanesak for noen kanskje, og om man er en av de som er råsulten om morgenen tror jeg ikke jeg ville giddet å presse meg til det, og de morgenene jeg ER sulten, så spiser jeg jo! Men som du sier, en veldig grei måte å få ned kaloriinntaket på, forutsatt at man ikke spiser som en gamp til lunsj fordi man har vært sulten siden frokost;)

    • Ja, det var det. Har spist en god og kraftig salat nå og føler meg tilfredstilt. Er liksom ikke konstant sulten om morgenen, er mer sånn at magen av og til sier «hei, jeg er her, gi meg mat». Men, når den ikke får den gir den opp og prøver igjen én time. PF-ere sier at hvis man spiser etter et fast mønster, vil også kroppen justere seg etter dette og ikke bli sulten før lunsjtider. Så, dette blir spennende å se fremover. Du trener alltid på kvelden du da kanskje?

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar